Jäst

Standard

I förrgår tillsatte jag en förkultur med San Diego Super Yeast till den avstannade imperial stouten.
Jag kände mig tveksam hela dagen igår då jag inte så någon aktivitet över huvud taget. För att vara säker filmade jag jäsrören på de två jäshinkarna som nu står bredvid varandra. Jag hade rätt, det var endast aktivitet i brett-hinken. Men, döm av min förvåning när det plötsligt började bubbla lite smått i stout-röret idag. Ingen extrem aktivitet på något vis, men någon bubbla var tionde minut eller så. Hoppas det reder sig så väl att den nya jästen tar ölet ner till 1.025 FG.

Förutom det har jag idag satt en ny förkultur med California V-jäst, som skall användas i en American Amber Ale. Mer om det senare.

jäshinkar

Stouten till vänster, brett-svart-ipan till höger.

californiaV

Preparation av förkultur, i.e. rengöring.

Kommentera

