Skörda jäst, del 2

Standard

Så, nu står det fyra flaskor på ”skördning”.

Image

 

Napa Smith Organic IPA – Märker inte mycket till aktivitet alls i den här flaskan.

Troublette Bio – Här verkar det hända lite mer, har ett litet lager med skum och det verkar ligga jäst på botten i flaskan.

Hembrygd – Precis fylld med lite vört.

Sierra Nevada Pale Ale – Har hört att det ska gå att skörda från denna, så jag tänkte se hur bra jag lyckas. Nyss fylld med lite vört.

 


I förrgår provadsmakade jag en Belgisk (dubbel) IPA, som brygdes på annan ort, med en vän och hans styvfar. Denna öl jäste ut mycket mer än tänkt, till 1.005. Trots detta smakade den mycket bättre än jag förväntat mig. Farligt lättdrucken trots sina 9.8%. Jästen – Mangrove Jack’s Belgian – lyser igenom på ett ganska subtilt sätt. Funderar på om det är samma stam som Danstars saison-jäst. Känner igen vissa smaker den avgett i tidigare brygder. Kort och gott – en öl att brygga igen!

Image

Min vän knåpade ihop en stilig etikett.

 


 

Medan jag försöker skörda lite San Diego Super Yeast från en flaska hembrygd IPA, har jag lagt råa kakaobönor och vaniljstänger i ett bad med rom. Jästen skall ner i primären med Imperial Stouten, för att försöka få ner den lägre än 1.034. Romblandningen åker i samtidigt som jag tappar till sekundär.

Image

Image

DSCF1754

 

 

Kommentera

