Skörda jäst, del 1

Standard

I och med att jag börjat intressera mig mer och mer för jäst så har ett visst sug att försöka skörda jäst från kommersiell öl börjat infinna sig.

Utan att egentligen ha någon koll på vilka öl som är ”bottle conditioned”, exakt hur man bör gå till väga, så går jag helt enkelt på känsla. Tanken är att göra en mini-vört som tillsätts i flaska med bottensatsen kvar, för att sedan stega upp vörten och på så vis förse jästen med näring. Någonstans bland dessa steg för jag över jästen från flaskan till något lite mer passande – kanske en glasburk med patentlock. Detta blir en liten serie, med en rågad sked trial and error, där jag laborerar med olika flaskor som ser ut att ha jästsediment på botten, för att förhoppningsvis (i alla fall en gång) lyckas skörda jäst att brygga med.

Först ut – Napa Smith Organic IPA

I skrivande stund står bottensatsen och acklimatiserar sig till ungefärlig rumstemperatur. Väldigt tveksam till om detta kommer lyckas. Men jag har gott mod!

Fortsättning följer.

En reaktion på ”Skörda jäst, del 1

Kommentera

