Förkultur (och annat tjafs)

Standard

Hej igen.

Då var det dags att sätta den första riktiga förkulturen.

Med inspiration från andra bloggar och hemsidor konstruerade jag en egen magnetomrörare. Detta var roligare och enklare än vad jag först hade tänkt mig. Tycker alltid att det är trevligt med känslan att man byggt något användbart själv.

I princip allt är inköpt på Kjell & Co.

Magnetomrörare

En bild från bygget.

Jag återkommer till själva magnetomröraren!

Förkulturdags

Med hjälp av Mr. Malty’s Pitching Rate Calculator fick jag fram att jag behöver en ‘starter’ á 1L. Då jag tänkte spara en liten mängd jäst till fler batcher bestämde jag mig för att köra på 1.5L istället.

DSCF1673

Omröraren testkörs, jästen värmer upp och rengöringsmedlen står redo.

Gick efter devisen ”hellre för mycket än för lite” gällande rengöringen här. Jäst och frakt (av ny jäst) är dyrt. Lite extra rengöring tar inte mycket längre tid heller.

Jästen är White Lab’s ”Brettanomyces bruxellensis Trois”, tilltänkt för 100% primärjäsning. Mycket spännande att ta ut svängarna lite även med jäst. Humle och malt har mig personligen varit närmare till hands för experiment.

Senaste numret av ByO slog an en ton av inspiration inom mig, med allt snack om suröl och brett-jäst. På den vägen är det.

 

DSCF1675

150gram DME i 1.5L kokande vatten.

DSCF1679 copy

Som sagt, tummar inte på renligheten.

DSCF1683

Loppan i ett bad av Saniclean.

DSCF1691 copy

Färdigt!

Om nu någon är intresserad av själva bygget i sig så kommer det förhoppningsvis och troligen ett inlägg speciellt om det.

Kommentera

