DIY Magnetomrörare

Standard

Tänkte dela med mig av ett lite mer detaljerat inlägg angående magnetomröraren jag byggt.

DSCF1693

Magnetomrörare

Grundidéerna är hämtade från olika sidor och bloggar, främst: DIY Magnetomrörare, How to make a cheap, portable magnetic stirrer och Home brew stir plate.

Mina principer vid planeringen av bygget

  • Helst lätt och avskalad.
  • DC-ingång (12V) för att enkelt kunna byta strömkälla/dc-adapter.
  • Potentiometer för styrning av varvtal.
  • Lätt att bygga.

Med dessa principer i åtanke sökte jag nätet efter lösningar och delar. Det tog inte lång tid tills jag kom fram till att Kjell & Co faktiskt har allt jag egentligen behöver.

Jag landade i en inköpslista som såg ut så här:

Dubbelhäftande tejp att fästa fläkten inne i inbyggnadslådan köpte jag på Biltema. Nätadapter 12V 300mA med passande DC-plugg hade jag sedan tidigare.

Konstruktion & montering

Vid monteringen av komponenterna tog jag hjälp av bl.a. ”DIY magnetomrörare”.

I övrigt – där jag inte riktigt visste vad jag skulle göra – testade jag mig fram. Visst, det är nog absolut inget att rekommendera, men resultatet blev ändå bra till slut.

Framtida förbättringar

En 3-pinsfläkt med tillhörande rpm-kontroll vore kanske det mest optimala, då potentiometern inte presterar helt som jag vill. Skulle även vara trevligt att kunna montera någon typ av uppladdningsbart batteri i lådan, men den idéen kan bli svår att realisera pga. platsbrist. Lite plats kvar i unbyggnadslådan som det är redan nu.

 

Kommentera

