Intro

Standard

Oleråsens Hantverksbryggeri är ett litet nanobryggeri med ambitionen att skapa god och intressant öl.

Tanken med denna blogg är dels att den ska fungera som en loggbok, vilken jag kan återgå till för att se min utveckling, men framför allt ett sätt att dela med mig av mina idéer och reflektioner.

Allt från bygge och inköp av utrustning eller apparatur, till självklart mer direkt ölrelaterat kommer få utrymme.

Slutpratat om bloggen i sig!

 

Bryggning – Arkhyttan HåCe (Imperial Stout)

Image

All malt. Detta är till 10L färdigt öl.

 

Receptet är ett försök att konstruera en Imperial Stout med smaker jag själv gillar. Ville undvika att få en slutprodukt som smakar för mycket lagrad soyasås, vilket jag tycker många stouts gör. En förebild i detta fall är Yeti, vilket kanske egentligen inte återspeglas i receptet.

Chinook som bittergiva samt Mosaic och Cascade för arom och smak.

Danstars Nottinghamjäst fungerade förvånansvärt bra i en svart ipa jag bryggde för ett tag sedan, så det fick bli den även här. Borde kanske ha gjort en starter, men vi får se om det går som tänkt ändå. Kände att den ringa mängden färdig vört (10 liter) bör hamna under smärtgränsen för ett paket torrjäst.

Hamnade tyvärr under tänkt OG. 1.095 istället för 1.107.

Lite strul med flerstegsmäskningen gjorde att temperaturen ibland låg kvar lite för länge vid vissa temperatursteg.

Hoppas trotts dessa två motgångar att ölet blir drickbart.

Bilder från bryggningen

 

Image

Mörkt muscovadosocker tillsätts i koket.

Image

Jästen får sig ett litet bad innan den skall ner i jäshinken.

Image

Efter att ha justerat i Beersmith (iPad) landade jag på 1.095 i OG.

Kommentera

